GUIDE TIL EN OPTIMAL HJEMMEARBEJDSPLADS
Lige for tiden her i foråret 2020 oplever mange at blive sendt hjem fra arbejde, og det stiller helt nye krav til omgivelserne i hjemmet, da man normalt har en velfungerende arbejdsplads med rutiner, kollegaer og udstyr der gør det muligt at arbejde optimalt.
Dette kan dog hurtigt blive et kæmpe puslespil for mange, idet der også typisk er en familie der skal tages højde for, og så kræver det noget af ens hjemmearbejdsplads.
HJEMMEARBEJDSPLADS: INDRETNING OG UDSTYR
Det rigtige udstyr er meget afgørende for om medarbejderen kan arbejde effektivt og målrettet i hjemmet. Det skal ikke være en udfordring at udføre en arbejdsopgave fordi indretning og udstyr har mangler.
Der er naturligvis forskellige behov fra medarbejder til medarbejder i form af løsninger, derfor kan man med fordel gennemgå arbejdssituationen så det rette udstyr kan vælges.
5 vigtige ting du bør få afklaret:
- Hvor ofte skal hjemmearbejdspladsen bruges?
- Hvad arbejder du bedst ved? Bærbar/stationær og er det PC/Mac?
- Er der behov for telefoni, webcam eller andet der kan forbinde dig med kunder og kollegaer?
- Er der behov for adgang til arbejdspladsens interne systemer, CRM systemer eller på anden vis noget der skal sættes op for at få adgang de normale arbejdsgange?
- Er dit internet tilstrækkeligt i hastighed?
Arbejdspladsens indretning:
En hjemmearbejdsplads kræver plads og ikke mindst ro omkring sig, derfor er det vigtigt at du tager højde for, hvis du har familie omkring dig – Hvordan er deres rutiner og vil de påvirke din koncentration, når de kommer og går i løbet af en arbejdsdag?
Derudover skal du tænke ergonomien ind, man kan godt lige tåle en spisebordsstol i nogle timer, men er det pludselig flere dage om ugen skal man se på arbejdspladsens indretning, herunder skrivebord og kontorstol.
OBS: Hjemmearbejdspladser er som udgangspunkt omfattet af de almindelige regler om arbejdsmiljø der også er gældende for andre arbejdspladser.
UDSTYR
SKRIVEBORD
Skrivebordet er det sted hvor alt arbejdet primært foregår, det vil sige her er det vigtigt ikke at have et skrivebord der er behageligt og kan de ting du har behov for, bla. et hæve/sænke skrivebord kan være en fordel for at komme op og stå i løbet af dagen.
De kommer i mange prisniveauer, dem vi selv anvender hos Internetpriser.dk kommer fra Office2Go, hvor man selv kan designe dem i form, farve og funktion.
KONTORSTOL
Kontorstolen er det møbel du nok kommer til at bruge mest tid på i løbet af en arbejdsdag – de findes i mange forskellige prisniveauer og generelt set jo dyrere en stol er jo bedre kvalitet.
En god kontorstol har mange indstillingsmuligheder og kan over tid være godt givet ud pga. de skader en billigere udgave måske kan give på kroppen.
WEBCAM
Det kan også være en fordel med et webcam, det behøver ikke være et dyrt et, men det bringer arbejdspladsen tættere på når du kan se kollegaerne og møderne bliver mere personlige.
Det kan dog være en udfordring at opstøve et webcam her i foråret 2020, idet de er udsolgt de fleste steder pga. stigende efterspørgsel.
HEADSET
Et godt headset kan være forskellen på det hele, især hvis du skal tale med kunder og kollegaer.
Du skal bla. tage højde for aktiv støjreduktion hvis du ikke har en hjemmearbejdsplads der er helt i fred og ro, således headsettet kan udelukke lyde omkring dig.
Og ergonomien skal også være god hvis det skal sidde på hele dagen.
Efter at have testet et hav af mærker, så er vi kommet frem til at de fleste med trådløs teknologi alle har den ulempe at de har forsinkelser i lyden, hvilket gør at man kommer til at afbryde hinanden.
Det bedste vi er stødt på er fra Danske Jabra, bla. deres Evolve 80 der dækker hele øret og udelukker stort set al baggrundsstøj. Lydkvaliteten er i top og alt fremstår klart og tydeligt.
IT Udstyr / Computer
Det er oftest muligt at få stillet dette udstyr til rådighed fra ens arbejdsplads.
INTERNETFORBINDELSEN
Fundamentet i arbejdspladsen er naturligvis internetforbindelsen, den skal have en hastighed hvor filer, billeder, telefoni, interne systemer mv. opleves flydende.
Hvis I samtidig er flere i hjemmet, så kan der under spidsbelastninger på en sløv forbindelse pludselig opstå problemer der har indflydelse på arbejdet.
Hvis I anvender IP telefoni via jeres CRM system, så kan det tit være en udfordring hvis hastigheden og kvaliteten på dit hjemmenetværk (eksempelvis hvis du anvender computeren over WiFi) er en årsag til der kommer “jitter” på signalet, det betyder at der kan være udfald og forvrængninger i lydkvaliteten eller forsinkelser, hvilket gør at oplevelsen af at sidde i samme lokale og have et møde bliver dårlig, og med forsinkelser og lydudfald.
Det er derfor en af de vigtigste ting at se nærmere på, se på hvad du har i dag, hvis det ikke er tilstrækkeligt og oplever du nogle af de gener man kan forvente når kravet til forbindelsen pludselig ændre sig, så kan du med fordel først tage en hastighedstest, og dernæst se på forbindelser der er hurtigere end den du har i dag, hvis din adresse ellers tillader det.